تا به حال به سایهی درختان در سینمای کیارستمی دقت کردهاید؟ به سایهی تک درختی در «طعم گیلاس» یا آن درخت ایستاده بر فراز تپه، در انتهای راه پیچ در پیچ «خانه دوست کجاست»؟ این سایهها طعم زندگی دارند اما در همان فیلم طعم گیلاس این سایهی آقای بدیعی است که طعمهی گور میشود و بیلهای مکانیکی بر آن خاک میریزند.
انتشار شمارهی سیویکم ماهنامهی شبکه آفتاب با موضوع «سایه» همزمان شد با از دست رفتن هنرمند عزیز، عباس کیارستمی. در این شماره به حضور سایه در فیلمهای کیارستمی پرداختهایم و حضور و سایهی او و تاثیرش در سینما.
همچنین از سایهی تئاتر بر سینما گفتهایم و تأثیر انکارناپذیر عبدالحسین نوشین در شیوهی بازیگری نسلی از هنرپیشگان ایرانی. همچنین نگاهی کردهایم به همسایگی سینما و تئاتر در آثار دیوید ممت.
عکس از امیر جدیدی
آبان ماه ۱۳۶۴ فیلم دونده به کارگردانی امیرنادری در تهران و در دو سینمای آزادی…
شاید اگر سالگادوی کبیر دکتر علم اقتصاد نبود، هرگز چنین به نادیدنیها راه نمیبرد. آموخته…
پیمانکار لولهکش گفت اگر جلو خودت این پول را بدهم به یارو راضی میشوی؟ لولهی…
طبيعت روي کرهي زمين يک بار با عصر يخبندان آخرالزمان را تجربه کرده است. خطر…
«من در محیط کارم مورد استثمار قرار گرفتم.»«حقوق واقعی من پایمال میشود.»«سهامدار و مالک حقوق…
آنهایی که در امریکای شمالی زندگی میکنند یا در اروپای غربی، یا حتی در دیگر…