Categories: فرهنگ و هنر

از خیلی نزدیک

هفته‌ی پیش همه‌ی تحلیل‌گران مشغول تحلیل محبوبیت پاشایی و تعجب از حجم جمعیتی بودند که برای یادبود و تشییع جنازه‌ی او به خیابان‌ها آمده بود، و دیگر تحلیل‌گری نمانده بود تا سری به خیابان برفروشان بزند و خیل جمعیتی را ببیند که برای شرکت در افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی‌های آیدین آغداشلو راه ماشین‌رو را بند آورده بودند. درصد بالایی از جمعیتی که نه برای دیدن تابلوها (چون نمایشگاه تا یک ماه برقرار است) که برای دیدن آیدین آغداشلو راهی گالری اثر شده بودند ناکام ماندند و این فرصت که می‌شد استاد را از نزدیک، از خیلی نزدیک، دید از کف رفت. این اولین نمایشگاه انفرادی آغداشلو بعد از چهل سال است و سه‌هفته‌ی دیگر برای دیدنش وقت هست. محسن وزیری‌مقدم که دوهفته پیش در گالری طراحان آزاد نمایشگاه نقاشی داشت، این بار آثار خود را به گالری خاک برده و فردا نمایشگاهش را در این گالری افتتاح می‌کند. نمایشگاه قبلی او آثاری از دهه‌های قبل هم داشت اما این نمایشگاه به اسم «کیهانی» شامل کارهای تازه‌ی اوست که به تازگی از ایتالیا به ایران آورده، چهل نقاشی اکرولیک روی مقوا. آثار وزیری‌مقدم تا یک هفته در گالری خاک روی دیوارها خواهد بود. وزیری‌مقدم جدای شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و باقی کشورهای جهان، در سه دوره‌ی بی‌ینال جهانی ونیز هم حضور داشته و از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ رئیس دانشکده‌ی هنرهای زیبا بوده. گالری سیحون هم از فردا میزبان کاریکاتورهای کامبیز درم‌بخش با عنوان «هنرهای تبسمی» است. این نمایشگاه، شامل ۳۰ اثر و تا ۱۲ آذرماه برقرار است. درم‌بخش درباره‌ی آثار تازه‌اش گفته «این نمایشگاه با موضوعاتی در ارتباط با هنر، هنرمند، اقتصاد هنر، گالری‌ها، لوازم نقاشی، نقاشی‌های معروف دنیا، گالری‌گردی، آدم‌هایی که به گالری‌ها رفت ‌وآمد می‌کنند و .. کار شده است و حتی شامل دبی و کریستیز نیز می‌شود. با یک دید طنزآمیز به این سوژه‌ها نگاه کرده‌ام. این نمایشگاه کاملاً متفاوت است از این نظر که خیلی پر‌کار است و فقط سوژه نیست و خیلی روی فضاسازی آثار وقت صرف شده است. ابتدا قرار بود نام این نمایشگاه «هنر و هنرمند» باشد ولی «هنرهای تبسمی» در واقع جرقه‌ای بود که زده شد و دیدم چقدر مناسب است و چه بازی جالبی با لفظ هنرهای تجسمی ‌و کاریکاتور است.» درم‌بخش متولد سال ۱۳۲۱ شیراز و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است. نزدیک شصت سال است با مطبوعات ایران و جهان همکاری می‌کند و ده‌ها نمایشگاه جمعی و گروهی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده. از کامبیز درم‌بخش چندین کتاب تصویرسازی و کاریکاتور از جمله «بدون شرح»، «دفتر خاطرات فرشته‌ها»، «سمفونی خطوط»، «میازار موری که دانه‌کش است»، و «دنیا خانه‌ی من است» چاپ و منتشر شده. غلامحسین امیرخانی، خوشنویس قدیمی، تازه‌ترین آثار خوشنویسی‌اش را روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه در گالری ساربان روی دیوار می‌برد که شامل ۳۵ اثر تازه است. در مراسم افتتاح این نمایشگاه از کتاب «خاطره‌ی قلم» هم این هنرمند که دربرگیرنده‌ی آثار تازه او است رونمایی خواهد شد. غلامحسین امیرخانی هفتادوپنج‌ساله، خوشنویسی را پیش کسانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی یاد گرفت. سال های طولانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط پرداخته و بسیاری از خوشنویسان صاحب‌نام از شاگردانش‌اند. برگزاری ده‌ها نمایشگاه فردی و گروهی را در داخل و خارج از کشور در کارنامه دارد. نمایشگاه خوشنویسی امیرخانی تا روز ۲۰ آذر برقرار خواهد بود. از فردا تا ۱۸ آذر در گالری ماه نقاشی‌های رضا بهاروند عنوان «وضعیت زرد» روی دیوارها خواهند بود. در بروشور معرفی این نمایشگاه آمده «وضعیت زرد آن‌چنان که از عنوانش پیدا است روایتی است دوگانه که از وضعیتی بینابینی صحبت می‌کند. وضعیتی میان جنگ و صلح، بودن و نبودن، زندگی و مرگ. شرایطی ناپایدار که در میان وضعیت بحران و آرامش قرار دارد؛ که نه این است و نه آن. کلکسیونی از تصاویر متحدالشکل که هریک از مجاورت عناصر نمادین و نامتجانس تشکیل شده اند. نمادها در نگاه اول قرار است بر معانی مشخصی دلالت کنند، اما به محض آنکه از بستر خود جدا می شوند و در بستری دیگر و در کنار نمادهایی دیگر جای می‌گیرند محتوای نمادین آنها نیز تغییر کرده و به چیزی غریب تبدیل می‌شود. این همان کاری است که “کلکسیونر” انجام می‌دهد. چیزی را از جایی که بدان تعلق دارد جدا کرده و در متنی جدید قرار می‌دهد و بدین ترتیب محتوایی غریب بدان می‌بخشد. پروانه قرار است نشانی از آزادی، زیبایی زندگی و طبیعت باشد. اما وقتی در کلکسیونی میخکوب می‌شود، در عین زیبایی، بار سنگین مرگ را به بیننده منتقل می‎کند.» احمد خلیلی‌فرد تازه‌ترین آثار نقاشی خود را که متأثر از درگیری‌های منطقه‌ی خاورمیانه و مبارزه‌ی مردم کوبانی علیه گروه داعش است از فردا به گالری والی می‌برد. در این نمایشگاه سیزده تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۸۰ به نمایش درخواهد آمد که تکنیک‌شان رنگ‌روغن و اکرلیک روی بوم است. احمد خلیلی‌فرد که متولد ۱۳۳۹ سنندج است، مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس دارد.

شبکه آفتاب

Recent Posts

نجات‌دهندگان آسیایی

طبيعت روي کره‌ي زمين يک بار با عصر يخبندان آخر‌الزمان را تجربه کرده است. خطر…

10 ماه ago

کاش فقط خسته بودیم

«من در محیط کارم مورد استثمار قرار گرفتم.»«حقوق واقعی من پایمال می‌شود.»«سهامدار و مالک حقوق…

10 ماه ago

تقدیس یک آدمکش

آنهایی که در امریکای شمالی زندگی می‌کنند یا در اروپای غربی، یا حتی در دیگر…

11 ماه ago

دو چشم روشن بی‌قرار و دیگر هیچ

فیلم‌های اخیر کریستوفر نولان دیریابند و آخرین ساخته‌ی او، اوپنهایمر، نیز از این قاعده مستثنا…

11 ماه ago

برف در سلین آب نمی‌شود

محفوظ در یال کوهسالان به جست‌وجوی گیاهان ناشناخته بود که یکی از هم‌ولایتی‌ها را دید…

11 ماه ago

نوری زیر آوار

روز‌های پایانی دی‌ماه ۱۳۹۸. اعلام می‌شود که ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ‌شهداد روحانی، رهبر…

11 ماه ago