اگر هنرمندی تازهکار هستید و اثری واقعاً منحصربهفرد خلق کردهاید، طبیعتاً زمانی وقتش میرسد که بخواهید آن را به نمایش بگذارید و بفروشید و کمی هم پول دربیاورید. این کار اصلاً آسان نیست. برای تازهکارها که تابهحال با کارگزار یا گالریها کار نکردهاند، یا نامی ندارند که مجموعهدارها دنبال خرید آثارشان باشند، بهترین راه فروش آثار، اینترنت است.
فراگرفتن هنرِ فروش آثار هنری برای بیشتر هنرمندان دشوار است. فروش آنلاین آثار هنری اصلاً کار سادهای نیست و شگردهای خاص خودش را دارد. قبل از ورود به عرصهی تجارت آثار هنری در اینترنت خوب است که این نکتهها را در نظر بگیرید.
اعتبار کسب کنید
قبل از هر اقدامی کمی فکر کنید. خودتان را در مقام هنرمند مجسم کنید. فکر کنید چطور میتوانید این تصورات از خودتان را به پروفایل آنلاین تبدیل کنید. خلاصه بنویسید. شاید چند کلمهای که در شبکههای اجتماعی دربارهی خودتان مینویسید، راهگشاتر از یک صفحهی کامل اطلاعات در وبسایتتان باشد. هوشمندانهترین جنبههای خلاقیت، تجربه و اشتیاق هنریتان و همچنین دلایلتان را برای انتخاب این فرم هنری بنویسید. برای مخاطبان روشن کنید که چرا هنر را عاشقانه دوست دارید، دوستانی پیدا کنید که بتوانند کمکتان کنند این جنبهی واقعاً مهم فروش آنلاین را درست انجام بدهید. کاری کنید آدمها از اعتبارتان مطمئن شوند.
به شبکههای آنلاین هنرمندان بپیوندید
بسته به اینکه بخواهید در چه مقیاسی اثر هنریتان را بفروشید، میتوانید در وبسایتهایی مثل http://www.deviantart.com یا http://www.artbrokerage.com عضو شوید. خودتان جستوجو کنید و سایتهای دیگری هم پیدا کنید. نحوهی کار و شرایط هر سایت را خیلی دقیق مطالعه کنید. بفهمید هر سایتی چقدر درصد میگیرد، چه حمایتی از شما میکند (یا اصلاً حمایت نمیکند)، چه مخاطبانی عموماً سایت را دنبال میکنند، و فروش کلی آثار هنری در سایت چقدر است.
خودتان را تبلیغ کنید
به بهترین نحو خودتان را معرفی کنید. چند نمونه از آثارتان را در وب بگذارید تا سبکتان معلوم شود. حتماً روی نسخهی دیجیتال اثرتان واترمارک بگذارید تا آن را از گزند دزدان در امان نگه دارید.
وقت بگذارید و آنلاین جستوجو کنید که سایر هنرمندان چگونه خودشان را تبلیغ میکنند. کدام روشها مؤثر است و کدامها نیست؟ ببینید از کدام راهبردهای تبلیغی خوشتان میآید و از کدام پرهیز دارید. چنین جستوجویی کلی ایده به شما میدهد و از مشکلاتی که ممکن است در ارائهی اثرتان پیش بیاید آگاهتان میکند. اگر از سایت هنرمندی خوشتان آمد آن را به خاطر بسپارید و مدام به آن سر بزنید تا ببینید چطور کارش را پیش و پیشتر میبرد.
از قدرت شبکههای اجتماعی برای بالا بردن آگاهی مردم راجعبه خودتان کمک بگیرید. مخاطبان را از آثار جدیدتان و نظراتتان دربارهی هنر باخبر کنید. عکسهایی از کارهایتان و جایزههایی که گرفتهاید، و حتی برخی نقدها دربارهی آثارتان را روی اینترنت بگذارید.
دربارهی کار هنریتان وبلاگ راه بیندازید
صدها وبسایت هست که میتوانید از طریقشان وبلاگ رایگان بسازید. اما مهم و بسیار مفید این است که وبلاگ را مرتب بهروز کنید تا بهانهای شود که مردم مدام به آن سر بزنند. اگر از کلیدواژهها درست استفاده کنید موتورهای جستوجو مردم را به وبلاگ شما راهنمایی میکنند. حتماً اسم وببلاگتان را ساده و بهیادماندنی انتخاب کنید تا مردم راحت پیدایتان کنند.
فهرست پستی تهیه کنید
اگر بتوانید این کار را خوب انجام بدهید مؤثرترین ابزارتان میشود. نشانی ایمیل کسانی را که به آنها اثر میفروشید، یا هر آدمی که برایتان ایمیل میزند و ممکن است علاقمند باشد، در پایگاه دادههای دیجیتال خودتان داشته باشید تا بتوانید به وقت لازم برای همهشان ایمیل بفرستید. در زمانهای معین (ماهی یکبار، دوهفته یکبار، یا هر وقت مجموعهی جدیدی را شروع کردید) ایمیلهای صمیمانه، درست، و زیبایی همراه با تصاویر کارهای اخیرتان برایشان بفرستید (پیدیاف برای این منظور بهتر است). این کار شما را مدام در یاد خریداران قبلیتان نگه میدارد، نکتهای که خیلی اهمیت دارد.
تصاویر خوب و باکیفیتی از آثارتان تهیه کنید
یک تصویر میتواند قدرت هزاران لغت را داشته باشد و با آن میتوانید روی مشتریان احتمالی تأثیر خوبی بگذارید. جزئیات را نشان بدهید، مثلاً در نقاشی ضربههای قلممو و نوع نقاشی را نشان بدهید. به خریداران احتمالی تصاویر متعددی از اثر زیر نورهای مختلف، یا تصویر تابلو را وقتی به دیوار آویخته است، نشان بدهید. اینطوری ترس آدمها را از خریدن اثری که ندیدهاند کاهش میدهید.
حواستان باشد که ارتباط اینترنتی خوب همهچیز نیست. تصویر خوب را با حجمی که دانلودش آسان باشد، متوازن کنید. برای این کار از متخصص کمک بگیرید.
حتماً اثرتان را ثبت کنید
ثبت کردن راهی است که از طریقش ثابت میکنید اثر متعلق به کیست. این کار برای آثار هنری ضروری است و اگر نزاعی دربارهی اصل بودن، مالکیت، و حقوق اخلاقی درگرفت کمکتان میکند.
گزینهی ساخت وبسایت خودتان را هم در نظر داشته باشید
اگر وبسایت مخصوص خودتان داشته باشید میتوانید هر صفحه را طوری برای موتورهای جستوجو بهینهسازی کنید که شما را از خیلی هنرمندان، که فقط از سایتهای عمومی فروش آثار هنری استفاده میکنند، جدا میکند. داشتن وبسایت خودتان به این معناست که بیننده فقط هنگام دیدن صفحههای مربوط به سایر هنرمندان و کارهایشان به هنر شما برنخورده و اینطوری احتمالش بیشتر است که نامتان سریعتر مشهور بشود. میتوانید مستقیماً از وبسایت خودتان مکاتبات ایمیلی با خریداران احتمالی داشته باشد و از آنها بخواهید برای خرید با شما تماس بگیرند.
مهم است که در نام وبسایتی که درست میکنید حتماً نام و نامخانوادگی خودتان آمده باشد تا مردم با نام شما آثارتان را تداعی کنند. قیمتهاشیوههای چگونگی تماس را در وبسایت ذکر کنید. مردم دوست دارند قیمتها را بدانند، پس آنها را مخفی نکنید یا انتظار نداشته باشید که مشتری تماس بگیرد تا قیمت را بپرسد. در دسترس باشید تا بهموقع به سؤالهای آنها جواب بدهید.
بدانید که این فرایند تدریجی است و انتظار نداشته باشید که یکباره فروش زیادی داشته باشید
کسبوکار هنری آنلاین را باید کمکم بسازید و بپرورید. باید تصور تأسیس یک شرکت در ذهنتان باشد، باید بکوشید نامتان شناخته یا دستکم شناختی اجمالی از شما بهعنوان یک هنرمند ایجاد شود. بعد که بهتدریج رشد کردید، کارتان را گسترش هم بدهید.