این نواها تا به کجا

حال‌وهوای محرم هنوز در شهر جاری است و با اینکه دسته‌های عزاداری به خانه برگشته‌اند تا بار دیگر در اربعین به خیابان‌ها بیایند اما موسیقی در غیاب آنها همچنان محرم را یادآوری می‌کند. بعد از اینکه چند آلبوم به این مناسبت وارد بازار شد، حالا حسام‌الدین سراج ۲۲ و ۲۳ آبان در برج میلاد به همراه ارکستر بزرگی روی صحنه خواهد رفت. در این کنسرت که مثل پارسال به مناسب روزهای عزاداری ماه محرم تدارک شده، قطعاتی منتخب از آلبوم موسیقی «وداع»، که چند سال پیش به آهنگسازی محمد میرزمانی و خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج منتشر شده بود، در مرکز همایش‌های برج میلاد به اجرا درمی‌آید. اجرای ده قطعه در قالب روایتی داستانی از واقعه‌ی عاشورا و سرگذشت یاران سیدالشهدا (ع) با اشعاری از عمان سامانی، غلامرضا کافی، و قیصر امین‌پور برنامه‌ی این اجرای زنده است.

غلام کویتی‌پور هم تصمیم گرفته برای اولین ‌بار کنسرت بدهد. این اجرا که اسمش را «نوای عاشقی» گذاشته ۱۳ و ۱۴ آذر در برج میلاد برگزار می‌شود. یک ارکستر بزرگ قرار است موسیقی حماسی اجرا کنند و کویتی‌پور هم خواننده‌ی آن است. او تا حالا آلبوم‌های «غریبانه‌ی ۱»، «غریبانه‌ی ۲»، و «خاموش» را با مضمون‌های عاشورایی و حماسی منتشر کرده و به‌زودی تازه‌ترین آلبوم خود را هم وارد بازار می‌کند که به گفته‌ی خودش، این بار حال‌وهوایی حماسی‌اجتماعی دارد. کویتی‌پور پنجاه‌وهفت‌ساله که بیشتر فعالیت‌های موسیقایی‌اش در سال‌های گذشته، به‌ویژه در زمان جنگ، اجرای آوازی قطعات حماسی و مذهبی بوده علاوه بر خواندن تعداد زیادی نوحه و اشعار مذهبی و حماسی از جمله خوانندگانی است که در تولید و انتشار آثاری به قصد عزاداری محرم فعالیت کرده. او پارسال در جلسه‌ای از دسته‌های عزاداری انتقاد کرد و بنا به آنچه خبرگزاری مهر گزارش داده، گفت: «من یکی از منتقدان اصلی عزاداری‌های محرم بوده و هستم. یادم می‌آید زمانی آقای شمخانی از من خواست تا بروم بیرون و در این دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی، که از نظر من نوعی نمایش خیابانی است، بخوانم اما من به هیچ عنوان نپذیرفتم چراکه چیزی جز مزاحمت برای مردمی ‌که در خانه‌های خود هستند در این دسته‌ها ندیدم. این دسته‌های زنجیرزنی از نظر من آشفته‌بازاری هستند که جز تولید سروصدا تا نیمه‌های شب سودی برای مردم ندارند.» او همچنین گفته بود: «من به‌خوبی می‌توانم ملودی موجود در ترانه‌های بسیاری از خوانندگان لس‌آنجلسی و حتی داخل کشور را تقلید و اجرا کنم اما هیچ‌گاه این کار را نکردم. وقتی ترانه‌ی «سلام من به تو یار قدیمی» از یک خواننده‌ی درگذشته‌ی لس‌آنجلسی و ملودی «شهر موش‌ها» را در مرثیه‌های برخی از مداحان می‌شنوم واقعاً دل‌آزرده می‌شوم، چون این روند اصلاً قشنگ نیست.»

بازار آلبوم‌های موسیقی کم‌رمق‌تر از هفته‌های پیش است اما قرار است حسین علیزاده با انتشار آلبوم «تربت»، بعد از یک دهه که از اجرای آن در مشهد و تربت‌حیدریه می‌گذرد، رمقی به فروشگاه‌های موسیقی برگرداند. آلبوم «تربت» بداهه‌نوازی تار حسین علیزاده با همراهی تنبک پژمان حدادی در مایه‌های سه‌گاه و راست‌پنجگاه است و می‌شود گفت اولین آلبومی ‌است که حسین علیزاده بعد از یک دهه در آن تار می‌نوازد. علیزاده این روزها تورکنسرت‌های خود را در شهرهای مختلف اروپایی اجرا می‌کند. برنامه‌های او از شهر وپرتال آلمان آغاز می‌شود و در شهر فرانکفورت به پایان می‌رسد.

در ژانر موسیقی پاپ به‌تازگی آلبوم «وارونه» به خوانندگی امیر مولایی وارد بازار شده. ترانه‌سراهای این آلبوم حمید فریزند، مریم بلوک، مریم شجاعی، مسعود رضازاده، و فرنگیس عرب هستند و آهنگسازی قطعات را امیر مولایی و مهدی آزادسرشت انجام داده‌اند. بابک ریاحی‌پور، گیتاریستی که قبلاً با گروه اوهام کار می‌کرد، در این آلبوم گیتارباس نواخته و بهنام ابطحی نوازنده‌ی درامز و میثم مروستی نوازنده‌ی ویولن آن بوده‌اند. البته که تعداد نوازنده‌های این آلبوم خیلی بیشتر از اینهاست.

در حوزه‌ی موسیقی محلی هم آلبوم «تا به کجا» با آهنگسازی و خوانندگی خشایار کاکاوند وارد بازار شده. آلبوم «تا به کجا» شامل قطعاتی مثل «مست می‌خانت» با شعر میرمحمد صالح ماهیدشتی، «گوش شما» و «دردانه» با شعر مولانا، «بی‌قراری» براساس مقام خان امیری، «یا هو یا من هو» با شعری ماهیدشتی، و «تا به کجا» با شعر سیدخلیل عالی‌نژاد است. «تا به کجا» با نوازندگی خشایار کاکاوند (تنبور)، مصطفی غزنده (تنبور)، آبرادات کاکاوند (تنبور)، نسیم میرباقری (تنبور)، و مهدی ملکی (دف) در فضا و محتوای موسیقی مقامی‌کرمانشاهان است.

«سلامی ‌دوباره» آلبومی ‌تلفیقی به خوانندگی و آهنگسازی مسیح محقق است. اشعار این مجموعه از سروده‌های سهراب سپهری، مولانا، فروغ فرخزاد، و قیصر امین‌پور هستند. کامران خاشع، بابک امینی، رزا گیاهی، سپیده وحیدی، سهراب محرابی، رامین وحدتی، بابک آخوندی، و وحید مؤمنی نوازنده‌هایی هستند که با مسیح محقق همکاری کرده‌اند و تلفیقی از سازهای ایرانی و غربی را نواخته‌اند. اولین آلبوم محقق با نام «دو پیکر» در ۱۳۷۹ منتشر شد و «عاشقی پیداست» هم دومین آلبومش بود که در ۱۳۸۲ به بازار آمد.

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

‎ درافتادن با همنوع قصه‌‌ی تلخی‌ است

مطلب بعدی

حتی نجوایی نکن

0 0تومان