/

«شبکه آفتاب» در کتاب‌فروشی‌ها

بیستمین شماره‌ی ماهنامه‌ی «شبکه آفتاب» منتشر شد. مطالب شماره‌ی شهریور این ماهنامه‌ی فرهنگی ـ هنری با محوریت موضوع «روزنامه‌نگاری» تهیه شده است. در بخش اجتماعی این شماره علی‌اکبر قاضی‌زاده مطلبی نوشته با عنوان «کسوت و کسوت‌سازی» درباره‌ی وضع فعلی حرفه‌ی روزنامه‌نگاری در ایران. در دیگر صفحات بخش اجتماعی نوشته‌ای از سیروس علی‌نژاد درباره‌ی گزارش‌نویسی و ادبیات چاپ شده. در «جنگ تمام شده»، امیلی امرایی از چالشی که رسانه‌ها و خبرنگاران در جنگ اخیر اسرائیل و فلسطین از سر گذرانده‌اند گزارش نوشته است. در ادامه، گروه اجتماعی به وقایع‌نگاری مطبوعات ایرانی از مشروطه تا ۲۸ مرداد و قوانین مطبوعات ایران از مشروطه تا امروز پرداخته است.

بخش سینمایی ماهنامه‌ی «شبکه آفتاب» با مطلبی از حافظ روحانی با عنوان «خبر بد خوب می‌فروشد» شروع شده که فیلم را به‌مثابه رسانه در نظر می‌گیرد. «دیوید تامپسون» در «سرود قدرت و پیروزی» تاریخ قرن بیستم را از خلال آرشیو فیلم‌های خبری روایت می‌کند. در «بحران معاصر تاریخ‌گرایی»، لیدا صدرالعلمایی خلاصه‌ای از مقاله‌ی بلند تام پائولوس استادیار دانشگاه تورنتو در رشته‌ی تئاتر و سینما را ترجمه کرده که بازنمایی چهره‌های سیاسی در عصر سلطه‌ی رسانه را بررسی می‌کند. کاوه جلالی هم در «گناه سکوت به وقت اعتراض» گزارش سینمایی «الیور استون» از ترور «جان اف کندی» را نقد کرده. مطلب بعد، مقدمه‌ی خود الیور استون است بر کتاب «سیا، ویتنام و برنامه‌ی ترور کندی» که به سرقت تاریخ معاصر به‌دست رسانه‌های رسمی اشاره دارد و حسام امامی آن را ترجمه کرده. محمدرضا فرزاد هم در «از دِیر و دیّار و دیار» رهبانیت در سبک فیلم «ایدا» ساخته‌ی «پاول پاولیکوفسکی» را توضیح داده است. در مطلب پایانی بخش سینمای شماره‌ی بیستم «شبکه آفتاب»، نیک برادشو «باد وزیدن گرفته» اثر «هایائو میازاکی» را حول محور آرزوی پرواز بررسی می‌کند.

بخش تئاتر این مجله را مهدی میرمحمدی با دو مطلب درباره‌ی زندگی و آثار حسن مقدم در مقام نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نویس آغاز می‌کند. در صفحات بعدی علی قلی‌پور در مطلبی با عنوان «درزیابی‌های شتابزده» ژورنالیسم تئاتر در دهه‌های بیست و سی را مرور می‌کند. رضا حداد، کارگردان تئاتر، در ادامه‌ی مطالبش با عنوان کارگردانان پیشرو ایران» به آثار رضا ثروتی پرداخته است. علیرضا نراقی هم تأملی کرده بر نمایش «و آنک انسان …» نوشته و کار محمد رضایی‌راد؛ و در مطلب آخر گروه تئاتر، بهرنگ رجبی با سه تمثیل، تصویر روزنامه‌نگار در تئاتر امریکا را نشان می‌دهد.

در بخش موسیقیِ تازه‌ترین شماره‌ی ماهنامه‌ی شبکه آفتاب، علیرضا عشقی تاریخچه‌ای از ژورنالیسم موسیقایی اروپا در قرون هجده و نوزده میلادی را گردآوری کرده. در ادامه‌ی این بخش، محمدعلی پورخصالیان تم موسیقی شبکه‌های مهم خبری جهان را بررسی کرده. رامین صدیقی هم گفت‌وگویی کرده با سایمون براتون سردبیر مجله‌ی موسیقی «سانگ‌لاینز». مطالب گروه موسیقی با دو ترجمه از آیماز منقبتی، یکی درباره‌ی وضعیت فعلی نشریات موسیقی جهان و دیگری درباره‌ی دو منتقد عرصه‌ی موسیقی «نیک کنت» و «چالرز شارماری» پایان می‌یابد.

در ابتدای بخش تجسمی شماره‌ی بیست «شبکه آفتاب»، مطلب بهزاد خسروی نوری درباره‌ی «گروپ متریال» و روزنامه‌نگاری را با عنوان «تصویر برهنه‌ی حقیقت» می‌خوانیم. آیدا وثوقی هم در صفحات بعدی، در «زیبایی نهفته در روزنامه» نقاشی‌های کامران دیبا را بررسی می‌کند. آرمین مالکی درباره‌ی هنر، ژورنالیسم و مفهوم سیستم در آثار هانس هاکه نوشته. نوژن کمیلی هم در آخرین مطلب این بخش، بر شکل‌گیری اولیه‌ی نهاد گالری در فاصله‌ی ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۳ مروری کرده است. اولین مطلب تَن مَتن، بخش ادبی «شبکه آفتاب»، نوشته‌ای است از «دیوید هاتون» با برگردان و تلخیص فرناز آل‌حسینی که نقاب بی‌طرفی روزنامه‌نگارانه در «امریکایی آرام» اثر «گراهام گرین» را برمی‌اندازد. عاطفه طاهایی «اعلان نشریه‌ی آنگلوس نووس» را برای این بخش به فارسی برگردانده که در آن والتر بنیامین از نشریه‌ی ایده‌آلی می‌گوید که هرگز موفق به انتشار آن نشد. «رمان پاورقی؛ مبتذل یا محترم؟» عنوان نوشته‌ای است از مریم شریف درباره‌ی نزاع روزنامه‌ها‌ی قرن نوزدهم فرانسه بر سر جایگاه ادبیات و سیاست. مطلب بعدی این بخش هم نامه‌ای است سرگشاده و کنایه‌آمیز از احمد شاملو به «دانیل الزبرگ» افشاگر اسناد محرمانه در مورد وضع امریکا در ویتنام که اول بار در تیرماه ۱۳۵۲ در روزنامه‌ی «کیهان» منتشر شده. آبتین گلکار، مترجم ادبیات روسی، گزارش یک مسابقه‌ی مشت‌زنی به‌قلم «ولادیمیر نابوکوف» را برای تَن مَتن این شماره به فارسی برگردانده است. در ادامه، مقاله‌ای از «مارک تواین» می‌خوانیم با عنوان «غلام‌سیاه ژنرال واشنگتن» که شش بار در روزنامه‌ها مُرد و رسوایی آفرید. و در انتهای این بخش، چند شعر از جواد مجابی و شاعران دیگر عرضه شده است.

بخش پایانی این شماره از مجله، طبق معمول به عکس اختصاص دارد که در آن محمدرضا فرزاد این بار سراغ عکس‌های «پائولو پِلّگِرین» رفته است. بیستمین شماره‌ی ماهنامه‌ی «شبکه آفتاب» به سردبیری مازیار حبیبی‌نیا و با مدیریت رضا حداد در ۱۴۸ صفحه منتشر شده است. «شبکه آفتاب» ۱۵هزار تومان است.

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

همه‌ی نام‌های شهر

مطلب بعدی

سنگ‌نبشته‌ای برای تنسی ویلیامز

0 0تومان